Wednesday, May 18, 2011

sayangi adik kita

ok, let's start. soalan ini ditujukan kepada Siti. (anak first dari dua beradik)
Penyoal: Anda sayang adik anda?
Siti: tentu la sayang. sunyi la kalau dia takda. ahh sayang3!
Penyoal: wahh kakak yang bagus!

soalan ditujukan pula kepada Anis. (anak first dari 7 beradik)
Penyoal: Anda sayang adik-adik anda?
Anis: meluatttt! semak! arghh serabut kepala otak!
penyoal: er...ok. lariiiiii

see the different? haha ia antara seorang kakak/abang yang mempunyai seorang adik ataupun ramai adik. aku tau, kadang2 kita marah adik kita sebab dia nakal, malas atau sebagainya. macam aku, aku anak pertama dari 4 beradik. so, aku ada 3 adik. ya, memang kami selalu bergaduh, tambah2 dengan adik yang pertama. bila kami bergaduh, mama cakap "macam anjing dengan kucing" lepas tu kami pun berebut pulak pilih na jadi kucing. =.=  ...macam2 karenah mereka. TAPI, aku sayang mereka. memang la masa gaduh tu rasa na tumbuk kuat2 la na bunuh pun ada. haha tapi itu semua hanya sekejap. betul kan? ;p
hmm macam aku, adik aku yang 5 tahun tu nakal sangat. selalu buat aku geram. contoh - aku tengah online sambil meniarap, dia gunting rambut aku diam2. (T.T) ... and! bila aku makan aiskrim, dia kata "kaklong, kita kongsi la. kita kan beradik-beradik". so, aku pun bagi la. bila hari dia makan pulak, aku kata la "adik, kita kongsi la. kita kan beradik- beradik?" (tiru balik ayat dia) ...dia wat tataw ja. siap sengaja buat bunyi "nyum3" huwarghh geram. TAPI aku suka beli macam2 untuk dia. aku rasa happy tengok dia happy. aku nak dia nikmati apa yang aku tak dapat masa kecik dulu. bila duduk serumah hari2 memang la macam ta berapa kisah. tapi cuba berjauhan lama2, mesti terasa rindu. contoh - dok hostel dan lama tak balik rumah. rasa rindu gila tapi bila balik bergaduh balik. tak sempat nak masuk rumah pun dah bertekak. tu la yang terjadi kepada aku dengan adik pertama. =.=
tapi it's ok, adat adik beradik camtu la kan. kalau hari2 baik, skema, diam, mesti bosan. heheh. ;p
ia juga akan jadi kenangan bila besar nanti. :D ...and bagi kakak2/abang2 yang mempunyai adik yang cacat atau OKU, kita tak perlu malu dengan adik kita. mereka istimewa. walaupun mereka agak menyusahkan, (aku taw dari program Bersamamu) mereka akan menyenangkan kita di akhirat nanti. trust me. :)
sayangilah mereka seperti kita sayangi diri kita atau lebih dari diri sendiri. (lagi power) haha >.<
walaupun aku tak sebaik mana, tapi aku harap aku akan jadi kakak yang terbaik untuk adik-adik aku. insyaallah. wish me luck! ehe.

p/s- kaklong sayang kakngah, eiz and fikri! muahx! 

No comments:

Post a Comment