Friday, May 6, 2011

benda hidup? kesian la woi!

ok, kali ni aku tulis dengan muka kesian dan berlatar belakangkan lagu sedih. kenapa? aku kesian tengok haiwan2 yang menjadi mangsa manusia2 yang terlampau semakin moden sekarang ni. dulu orang ambil kulit kerang je buat keychain. takpun kulit siput.
tapi sekarang....





"kesian gilaaaaa." aku rasa ni la reaksi kebanyakan orang bila lihat gambar2 ni.
tapi aku tataw la yang ta rasa apa2 tu mungkin dia buta hati kot. =.=?
bisnes keychain haiwan hidup ni dibuat di China dan sangat feymes kat sana sekarang.
ia diletakkan dalam air berwarna, sempit, tanpa udara dan makanan? wth?!
berapa hari sangat na boleh hidup woi.. tambah budak2 beli pastu gantung kat beg pulak. iskk ta sanggup na bayangkan betapa seksa mereka terhayun2 dan pening dalam tu sambil menunggu saat mati. aku kesian tengok kura2 tu sebab aku pun ada bela kecik camtu jugak tapi dia dijaga baik. siap bawak jalan2 waktu petang supaya dia ta terkurung dan bosan.


hmmm aku harap bisnes mereka ni akan ditentang orang ramai nanti. kalau orang ramai ta beli, pasti mereka akan berhenti buat bisnes ni kan? jangan la seksa benda hidup.
banyak lagi bisnes yang boleh dibuat. peace. :))

from here

No comments:

Post a Comment